perjantai 16. syyskuuta 2011

Tukkaviikko - Koulu

Tällä kertaa pitäis sit kertoa kuinka lukio on paskaa ja amis voittaa aina....No ei. Mä oon tykänny ala-asteesta asti laittaa toisten hiuksia, laitoin aina porukoitten kummilapselle kaikkia pieniä vänkyröitä ja pompuloita kun oltiin sen ikäsiä. Kolmannella luokalla kun multa kysyttiin, mikä musta tulee, vastaus oli "parturi-kampaaja!" kun rupesin kasvaan, olin kutosella ja seiskalla, sain kuulla aikuisilta sellasta "no, sä vaihdat kuitenkin mielipidettäs. Toi on vaan sellasta hetken huumaa.." ja vielä lähempänä yhteishakua "Niillä on paska palkka. Raskas työ ja valittavia asiakkaita. Ootko sä ihan varma?" Ja kyllä, mä olin.

Hain ekana siis Valkeakoskelle, tokana Pyynikille (vaikka tiesin että sinne en pääse :D) kolmantena sit Hämeenlinna ja kahtena vikana oli Vammala ja Mänttä. Kaikkialla siis paka-linja, hihi.


Kesäkuun puolessa välissä tuli ilmotus että mut on hyväksytty Valkeakosken ammattioppilaitokseen, alin pisteraja oli 26, mulla oli pisteitä huimat 27 ! Niille joillekka yhteishaku on vasta tulossa, on ihan viimesenä linkki siihen miten pisteet lasketaan :)

Mä olin ihan ekan amispäivän pois koulusta, makasin sairaalassa tunisialaisen mahataudin takia. Seuraavana päivänä mentiin toisen paikkakuntalaisen kanssa kouluun, kumpikaan ei tienny mihin pitää mennä ja mitä tehä. Sit kun opettaja meidät löysi ja ohjas luokkaan, oli sen ensimmäinen kommentti "Noniin, 30 min aikaa ja matikankoe nenän eteen." ...Anteeksi mitä, olen amiksessa?


No, mitäs mä tästä opiskelusta kertoisin. Meillä on 5 jaksoo vuodessa. Joka toisessa jaksossa on pelkkää "osastoo" eli pelkkiä paka-juttuja. Sit ne toiset jaksot on sellasii että pakajuttujen lisäks on atto-aineita, eli matikkaa, ruotsia, englantia ymsyms.

Monet aina miettii sitä miten me harjotellaan kaikki leikkaamiset ja värjäämiset. No, teoriaa, käytäntöö, kokeita ja kyyneliä. Eka pitää osata leikkauksen kaavat, sit vasta pääset leikkaan. Sit leikkaat pieleen ja oot ihan poru kurkussa kun ensimmäistä kertaa elämässäs leikkaat tukkaan ja teit virheen. No mut siis, meillä on ne muovipäät joista leikataan vähän kerrallaan ja sen jälkeen siirrytään tekemään sama leikkaus oikealle ihmiselle. Kaverille, tuntemattomalle tai miksei vaikka itselle. Värjäyksessä siirryttiin oikeastaan heti omaan tukkaan, ja vaikka kuinka yritän niin en vieläkään osaa käyttää oikeita hapetteita tai en muista mitä esim väri 6/34 tarkoittaa.

Tykkään tuolla koulussa siitä, ettei sun oikeesti tarvi osata mitään ennenkun tuut sinne. Tiedän erään henkilön, joka ei esim osannut tehdä lettiä, ja nyt tekee mitä mahtavampia kampauksia. Tai sitten mää joka luulin osaavani tehdä kampauksia, ja paranen koko ajan lisää.


No, mitä meidän opiskeluun sit kuuluu..VAIKKA MITÄ ! Leikkaamista, värjäämistä, kulmien- ja ripsien värjäämistä, partojen värjäämistä ja leikkaamista, mitä ihmeellisempiä permanentteja, kampauksia mitä ihmeellisimmillä välineillä, hiusnäytöksiä, messuja, ja voi että. En ees muista :D

Ja meillä on siis asiakaspalvelua, tällä hetkellä kerran viikossa. Ollaan tietty halvempia kun oikeet parturi-kampaamot, ja opettajat tarkistaa aina ennenku saadaan jatkaa mitään eteenpäin. :D Ja jos on "oma asiakas", saa vielä -20% alennuksen! ;)


No joo, onhan meillä kaikilla niitä huonojakin hetkiä. On ollu niitä, kun oon itkeny kotona kuinka haluun lopettaa koko paskan tai vaihtaa koulua. Tai ottanu pähään kun opettaja on ruvennut neuvomaan sua jossain minkä luulet jo tietäväs. Ehei, ei meilläkään aina helppoa ole.

Niin, ja jokainen tekee virheitä. Mun tukka on värjätty siniseks, ja parin tukan oon värjänny laventelin violetiks. Yksistä vaaleista raidoista tuli myös vihreitä. Harjotuspään on joku leikannut vahingossa kokonaan kaljuks, ja mä valitettavasti tein niin oikealle asiakkaalle (serkulleni). Ollaan leikattu veitsellä, joka on hemmetin terävä, ja mun piti kammata muovipään partaa, niin kampasinkin sitten veitsellä ja no, ei tarvi ihmetellä minkä takia partaa on puolet vähemmän.. Tähän mennessä meidän luokalta on lopettanut yks allergian takia, joka ilmeni vasta muutaman kuukauden jälkeen.

Eikä tääkään mitään halpaa lystiä ole. Tähän mennessä rahaa on kulunut kaikkeen ehkä vähän alta 1000 euroo.. :D Ja lisää tulee, esim yhden kirjan haluaisin ja sillä olis hintaa 138e, ja se on alennuksessa :---) mulla on se hyvä puoli, että asun kotona ja porukat on varautunut siihen että tohon kouluun kuluu rahaa. No, se kaikki maksaa ittensä takasin kun työvaatteita/kenkiä voi käyttää muissakin töissä ja koulun jälkeen töissä, ja tavarat säilyy vielä monta vuotta jos niitä osaa käyttää.


Mä oon nyt tokalla luokalla, ja mun mielestä aika kouluu ihan liian hitaasti ! Haaveilen myös joskus, että olen HM:n kassalla joku päivä ..............

Toivottavasti tää autto jotain ymmärtään mua paremmin ja autto niitä jotka apua tarvi :D:D Niin ja se linkki miten lasket amispisteet --> LÖYTYY TÄÄLTÄ.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lukijat

Follow this blog with bloglovin

Follow you think that its fashion?